نکاتی کلیدی در مدیریت زمان

نکاتی کلیدی در مدیریت زمان

614

تسلط بر مدیریت زمان، بهره‌وری را افزایش میدهد. همچنین مدیریت زمان، میتواند موجب سلامتی شما میشود. شاید از خودتان بپرسید که سلامتی چه ارتباطی با مدیریت زمان دارد؟ اگر دقت کنیم، میبینیم که زمان بدون مدیریت، موجب استرس میشود و استرس سلامتی را تحت الشعاع قرار می دهد. در کل، مدیریت زمان، از استرس می کاهد و موجب افرایش کیفیت زندگی می شود.

اگر شما هر روز با کارهای زیادی مواجه هستید که در پایان روز نیمی از آن ها انجام نشده باقی میماند، این به معنی عدم تسلط شما بر مبحث مدیریت زمان است. برای تمرین مدیریت زمان، هر آنچه که بوده را نبینید و از این به بعد مدیریت زمان را تمرین کنید. (این تمرینات را در ادامه توضیح خواهم داد.)

مدیریت زمان و اینکه شما تمام کارهای روزمره‌ی خود را انجام دهید، به معنی عجله و افزایش فشردگی کارها نیست. ما می خواهیم با مدیریت زمان، علاوه بر اینکه تمام کارهای یک روز را انجام می دهیم، آن ها را با کیفیت خوب انجام دهیم.

52084ab03447c286_shutterstock_126123155

 

ذخیره کردن انرژی، یک قدم مهم برای مدیریت زمان

در اولین قدم، ذخیره انرژی و یک رژیم غذایی مناسب و همچنین استراحت کافی، به مدیریت زمان و افزایش بهره‌وری کمک زیادی می کند. استراحت کافی انرژی شما را برای انجام تمام کارهای یک روز ذخیره می کند و در نتیجه می توانید تمامی کارهای خود را با تمرکز کافی انجام دهید.

شناسایی و ارزیابی کارها با توجه به موقعیت مکانی

ببینید که هر مکانی، زمان انجام چه کاری است.

اگر شما هر روز زمان زیادی را در ترافیک محل زندگی تا محل کار میگذرانید، چگونه از این زمان استفاده می کنید؟ اگر از اتوبوس یا مترو استفاده میکنید، ساعت هایی که در این راه می گذرد را صرف چه کارهایی می کنید؟ استفاده از کتاب های صوتی و یا فایل های آموزش زبان، علاوه بر اینکه موجب حفظ تمرکز شما در راه رفت و آمد می شود، در زمان هم صرفه جویی می کند. خب، با این شرایط، فکر می کنید در هفته‌ی آینده چند ساعت در زمان خود صرفه جویی می کنید؟

نه گفتن به کارهای غیر ضروری و اولویت بندی کارها

در ابتدای هر روز، کارهای خود را اولویت بندی کنید و آن هایی که شما را سریعتر به هدفتان نزدیک می کند  در بالای لیست قرار دهید. همینطور، از کارهای غیر ضروری که از هدف شما دورتر هستند رد شوید و آن ها را به انتهای لیست اضافه کنید.

محدود کردن کارهایی که موجب حواس پرتی می شوند

هرکس برای خود یک محل کار و شرایطی دارد که در آن می تواند با تمرکز بالا کار کند. بعضی از افراد دوست دارند در زمان کار به موسیقی گوش کنند؛ در مقابل، برخی افراد دوست دارند در سکوت کامل کارهای خود را انجام دهند. برخی از افراد دوست دارند در وسط خانه کار کنند و افراد را ببینند؛ در مقابل برخی افراد تنهایی در اتاق خودشان را ترجیح می دهند. ببینید در کدام شرایط راحت تر هستید؟ شاید اگر بصورت خوابیده کار کنید راحت تر باشید!

روشن و خاموش کردن تلویزیون، کار کردن غیرضروری با تلفن همراه در حین کار و از این قبیل کارها، موجب کاهش محسوس تمرکز شده و مدیریت زمان را از دست شما خارج می کند.

هیچوقت استراحت مورد نیاز را از خود دریغ نکنید.

اگر تعداد کارهای شما در یک روز زیاد است و اتفاقا خسته هم هستید، هیچوقت کار را به استراحت ترجیح ندهید. استراحت کافی یکی از مهمترین معیارها برای مدیریت زمان است و به نظر من اگر به کارهای خود نرسیده اید، هیچ مشکلی نیست. استراحت کنید و کارهای بعدی خود را با تمرکز کافی انجام دهید. استراحت ناکافی بیشتر منجر به استرس می شود.

خود را یک دستگاه ببینید که باید شارژ شوید. در بین کارها قدم بزنید، به باشگاه بروید، هوای سلام و تازه تنفس کنید و به کار برگردید تا آن ها را بهتر و با کیفیت بیشتری انجام دهید. انجام کارها با کیفیت بالا، موجب رضایت شما می شود و اگر کارهای خود را اولویت بندی کرده باشید، حتما به همه‌ی آنها می رسید.


 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : 10 تير 1394برچسب:, | 8:58 | نویسنده : کامران عسگری |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ارسلان قاسمی